خانه هوشمند و هوشمندسازی ساختمان مبنا

شرکت مبنا توسعه اندیشه وارد کننده سیستم های مدیریت هوشمند ساختمان ها

خانه هوشمند و هوشمندسازی ساختمان مبنا

شرکت مبنا توسعه اندیشه وارد کننده سیستم های مدیریت هوشمند ساختمان ها

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

لامپ هوشمند یک لامپ با تکنولوژی روشنایی LED و با قابلیت استفاده از اینترنت است.لامپ هوشمند اجازه می‌دهد تا روشنایی خانه خود را برنامه‌ریزی کرده و از راه دور کنترل کنید. لامپ‌های هوشمند یکی از سریع‌ترین و بهترین پیشنهادات در رده‌های محصولات رو به رشد اتوماسیون خانگی، اینترنت اشیاء و خانه هوشمند هستند.

در سال‌های اخیر انواع لامپ‌های هوشمند به طور چشمگیری افزایش یافته‌اند. حالا شما می‌توانید لامپ رشته‌ای معمولی خانه خود را با انواع مختلفی از لامپ هوشمند جایگزین کرده و تنها با چند لمس روی گوشی هوشمند یا تبلت خود آن را کنترل کنید. در واقع به طور معمول با بهره گرفتن از تکنولوژی‌های ارتباطی Wi-Fi و بلوتوث و یا یک اتصال اختصاصی برای سیستم‌های خانه هوشمند، می‌توان لامپ هوشمند را از طریق یک برنامه تلفن همراه یا یک مرکز اتوماسیون خانگی مثل کلید لمسی هوشمند کنترل کرد.

لامپ هوشمند

با کاربردهای لامپ هوشمند آشنا شوید

به لامپ‌های هوشمند می‌توان برنامه‌های مختلفی داد. این لامپ‌ها همچنین می‌توانند برای افزایش کارایی و قدرت برنامه‌ریزی به دوربین، بلندگو و سنسور حضور و حرکت مجهز باشند. همچنین بسیاری از لامپ‌های هوشمند می‌توانند از تنوع رنگی بالایی بهره برده و فضایی جالب را برای خانه شما فراهم کنند. البته فراموش نکنید که هدف از طراحی لامپ هوشمند تنها بهبود و افزایش کنترل انسان بر ابزارهای زندگی در خانه هوشمند نیست. بلکه یک لامپ هوشمند در اولین قدم می‌تواند با کنترل میزان روشنایی، اثر محسوسی در صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکترونیکی داشته باشد.

به عنوان مثال این لامپ ها می‌توانند با کنترل میزان نور محیطی (بسته به ساعت روز و میزان تابش نور طبیعی خورشید) و همچنین حضور یا عدم حضور افراد در محیط، اقدام به کم و زیاد کردن نور و یا خاموش و روشن کردن آن نمایند. این در حالی است که این لامپ‌ها زیبایی دوچندانی به خانه‌های شما بخشیده و کاربردهای جالب دیگری نیز دارند.

انواع لامپ هوشمند از دیودهای نور ال‌ای‌دی و انواع فناوری‌های مختلف برای انجام کار خود استفاده می‌کنند. بنابراین آنها گران‌تر از لامپ‌های سنتی هستند. البته مهم است که به خاطر داشته باشید که لامپ‌های هوشمند نیز از انرژی کمتری استفاده کرده و عمر طولانی‌تری دارند. این موضوع به این معنی است که شما می‌توانید در بلندمدت صرفه‌جویی بیشتری داشته باشید. البته این تکنولوژی در طول سال‌های گذشته به شدت رشد داشته است؛ و به مرور قیمت لامپ‌های هوشمند کاهش می‌یابد.

Smart lamp application

همان‌طور که گفتیم برخی از لامپ‌های هوشمند فقط سفید هستند. در حالی که برخی دیگر توانایی ارائه طیف وسیعی از رنگ‌ها را حتی به شکل رقص نور رنگین‌کمانی دارند. نورهای رنگی یک راه سرگرم‌کننده برای اضافه کردن فضایی شاد به خانه شما است. هرچند این ویژگی کمی قمیت لامپ هوشمند را افزایش می‌دهد. همچنین بهتر است بدانید بیشتر لامپ‌های هوشمند از نظر روشنایی به اندازه یک لامپ رشته‌ای 60 وات عمل می‌کنند. البته نمونه‌های پر نورتر نیز در بازار قابل پیدا کردن است. اصطلاح لومن که روی بسته ‌ندی هر لامپ هوشمند مشاهده خواهید کرد؛ نشان‌دهنده میزان نوردهی آن است و هرچقدر که بیشتر باشد بهتر است.

امکانات گفته شده برای زمانی است که شما فقط از لامپ هوشمند در خانه خود استفاده کنید. اما لامپ‌های هوشمند در خانه‌های هوشمند کارایی بالاتری نیز خواهند داشت. به عنوان مثال لامپ هوشمند می‌تواند با تلویزیون هوشمند در خانه شما ارتباط برقرار کند و بسته به ژانر فیلم یا برنامه در حال پخش، میزان و نوع نور را تنظیم کند. همچنین برخی از انواع لامپ هوشمند با دیوایس‌های هوشمندسازی خانه، از جمله الکسای آمازون، اپل هوم کیت و Google Assistant هماهنگ هستند. بنابراین امکانات بیشتری را در اختیار شما می‌گذارند. مثلا می‌توانید با صدای خود کنترل روشنایی خانه را در دست بگیرید. شما همچنین می توانید برخی از لامپ‌های موجود در بازار را با دوربین‌های امنیتی، ترموستات و سایر دستگاه‌های خانگی هوشمند ادغام کنید. این هماهنگی امکان آن را فراهم می‌کند که دستورالعمل‌هایی ایجاد کنید تا به طور خودکار لامپ هوشمند شما به رویدادهای خاصی نظیر اعلان‌های تلفن یا تغییرات آب و هوا و… واکنش نشان دهند.

این موارد تنها بخشی از امکانات یک لامپ هوشمند در خانه هوشمند است. خلاقیت در اجرای خانه هوشمند و استفاده از امکاناتی که این تکنولوژی در اختیار شما می‌گذارد؛ می تواند در کاربردهای متنوع‌تری به کار گرفته شود.

  • شرکت مبنا توسعه اندیشه
  • ۰
  • ۰

اینترنت اشیاء به زبان ساده به ارتباط اینترنتی اجسام اطراف ما، شامل هرچیزی از جمله لباس‌ها، وسائل خانه، ابزارها، خودرو و… به اینترنت اشاره دارد. این تکنولوژی کمک می‌کند که بتوانیم کنترل این اجسام را از هر نقطه‌ای در دست بگیریم و فرامینی را برای آنها تعریف کنیم. از این رو می‌توان گفت مفهوم اینترنت اشیاء از مفاهیم اصلی در بحث خانه هوشمند است. این تکنولوژی می‌تواند به نوعی در کالبد اجسام اطراف شما روح بدمد؛ و آنها را به موجوداتی هوشمند و قابل برنامه‌ریزی تبدیل کند.

سنسورها و ارتباط اینترنتی اصلی‌ترین اجزای اینترنت اشیاء هستند؛ و به آنها اجازه می‌دهند با اشیاء دیگر و انسان تعامل برقرار کنند. البته در این زمینه دانش شبکه و معماری شبکه نیز نقشی اساسی دارد؛ و چندین و چند تکنولوژی دیگر که وجودشان برای تکیمل این تکنولوژی ضروری است. البته تکنولوژی اینترنت اشیاء کمی پیچیده‌تر از آن چیزی است که مطرح شد؛ در حدی که تصور کنید این تکنولوژی می‌تواند از یک ارتباط ساده بین گوشی هوشمند شما و تلویزیون خانه‌تان، تا استفاده از آن در کنترل ترافیک شهری، مورد استفاده قرار گیرد. 

internet of things

کاربردهای این تکنولوژی در صورت داشتن خلاقیت بی‌شمار است و می‌تواند در امور ریز و درشت زیادی به کمک انسان بیاید. در یک مثال ساده اما خلاقانه این سنسورها در پوشک بچه می‌توانند زمان تعویض آن را تخمین زده و آن را روی گوشی والدین اعلام کنند. حتی در موارد پیچیده‌تر این سنسورها می‌توانند ادرار نوزاد را مورد بررسی قرار داده و وضعیت سلامتی نوزاد را لحظه به لحظه ثبت و گزارش نمایند. اگر تصور می‌کنید که این ویژگی تنها یک ایده مفهومی است؛ بهتر است بدانید که در عمل نیز این ایده به اجرا درآمده و کاربرد دارد.

البته نقطه ضعف فعلی اینترنت اشیاء گران بودن این تکنولوژی است. هرچند طی سال‌های گذشته قیمت آن کاهش یافته است؛ و امید می‌رود با افزایش استفاده از تکنولوژی قیمت آن به اندازه‌ای کاهش یابد که کاربرد همگانی داشته باشد. گزارش‌های پژوهشی نیز در این زمینه بر افزایش پرسرعت کاربرد اینترت اشیاء تاکید دارد. به طوری که پیشبینی می‌شود این تکنولوژی در سال 2020 روی بیش از 8 میلیارد دستگاه پیاده‌سازی شده باشد. پیشبینی‌ها نشان می‌دهد که اینترنت اشیاء در حوزه های مختلفی از جمله خانه هوشمند، محیط زیست، بهداشت و پزشکی، مدیریت انرژی، ترافیک و حمل و نقل و رسانه کاربردهای بیشتری خواهند داشت.

اینترنت اشیاء در خانه های هوشمند

در حال حاضر استفاده از اینترنت اشیاء در اتوماسیون خانگی یا همان هوشمندسازی ساختمان پر استفاده‌ترین کاربرد آن است. این موضوع شاید به دلیل جذابیت این حوزه و همین‌طور سادگی انجام کار باشد. به هر طریق در حال حاضر این تکنولوژی در سطح نسبتا وسیعی در خانه های هوشمند کاربرد دارد. کنترل روشنایی، گرمایش و سرمایش، تهویه مطبوع، درب‌ها و… و همچنین اتوماسیون کردن فعالیت های صوتی و تصویری، تلویزیون، ماشین لباسشویی، یخچال، مایکروفر و… از جمله ویژگی‌هایی است که اینترت اشیاء برای ما به ارمغان می‌آورد.

به طور کلی هدف IoT فراهم آوردن سبک زندگی بهتر و ساده‌تر برای انسان است. البته این تکنولوژی به دلیل تازه بودن هنوز موانع بسیاری را بر سر راه خود می‌بیند. از جمله مسائل قانونی، حقوق مالکیت اشیاء، دستورالعمل‌های استفاده از آن در بخش‌های مختلف خانگی، صنعتی و عمومی و… در این زمینه بسیار مهم است؛ و هنوز محل بحث بسیاری از اجتماعات فعال در این زمینه است. اما آنچه پر واضح است این است که تکنولوژی اینترنت اشیاء نیز مانند سایر تکنولوژی‌ها با قدرت و جذابیت بالای خود دنیا را فتح خواهد.

  • شرکت مبنا توسعه اندیشه
  • ۰
  • ۰

ابزارهای هوشمندسازی خانه این روزها از همیشه در دسترس‌تر هستند؛ اما انتخاب سیستم خانگی هوشمند برای یکپارچه کردن دستگاه‌های خود و ارتباط برقرار کردن با آنها یک تغییر بزرگ است. تا همین چند سال پیش هوشمندسازی خانه یک فرآیند پیچیده و پرهزینه بود؛ اما این روزها شرکت‌های معظم تکنولوژی پیشرفت‌های گسترده‌ای را در این مسیر رغم زده‌اند. اگرچه هنوز هم داشتن یک  خانه هوشمند  هزینه کمی ندارد.

اپل، گوگل، نست و آمازون همه بازیکنان اصلی در عرصه هوشمندسازی خانه‌ها هستند. این شرکت‌ها در حال حاضر با ابزارهای خود و دستیاران هوشمندی که طراحی کرده‌اند، نه تنها کنترل تکنولوژی های متصل شده شما را آسان‌تر می‌کنند، بلکه می‌توانند اتوماسیون خانگی را به یک بازی جذاب تبدیل نمایند. پس از این شکرت‌ها، سامسونگ SmartThings، Wink، Zigbee و Honeywell نیز از شرکت‌هایی هستند که بهترین ابزارها را برای ایجاد سیستم خانه هوشمند ارائه می‌کنند.

خبر خوب این است که لازم نیست شما یک سیستم خانه هوشمند را انتخاب کنید و با آن کنار بیایید. در واقع تمام این ابزارهای خانه هوشمند با اکوسیستم‌های مختلف کار می‌کنند و شما حتی می‌توانید دستگاه های بومی از یک پلت فرم اصلی از شرکت رقیب را با آنها هماهنگ کنید.

ابزارهای هوشمندسازی خانه

این مقاله یک راهنمای انتخاب ابزارهای هوشمندسازی خانه نیست. بلکه تنها به معرفی چند دیوایس مطرح این حوزه در سال 2018 می‌پردازید.

آمازون الکسا

آمازون الکسا

روش کار دیوایس الکسا بسیار ساده است: شما از او سوالی بپرسید و یا دستوری برای کنترل یکی از دستگاه‌های خانه خود به آن بدهید. در واقع این ابزار کمک می‌کند شما با تمام دستگاه‌های متصل به آن از ماکروفر و یخچال گرفته تا تلویزیون و نوت‌بوک، وارد دیالوگ شوید و به آنها فرامینی را ارائه دهید. ترکیب دیوایس آمازون الکسا با اسپیکرهای هوشمند اکو می‌تواند کیفیتی فراتر از چیزی که تصور می‌کنید را برای شما فراهم کند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های دستگاه الکسا کسب مهارت است. به شکلی که این دستگاه می‌تواند علایق شما را درک کند و پیشنهادهایی برای روش‌های انجام کارهای شما داشته باشد. جالب است بدانید که آمازون الکسا دارای بیشترین مجموعه مهارت‌ها در مقایسه با دیگر دستیاران هوشمند است.

اپل هوم کیت

اپل هوم کیت

اپل هوم کیت یک چارچوب نرم‌افزاری است که تحت سیستم عامل iOS ساخته می‌شود. ایده این دیوایس ساده است و شرکت اپل به جای داشتن یک دسته از برنامه‌ها و ابزارهای هوشمندسازی خانه در گوشی‌های هوشمند اپل، که لزوما با یکدیگر همگام نیستند؛ اپل هوم کیت را ارائه کرده است که همه آنها را به یکدیگر متصل می‌کند. این اتصال از طریق دستیار صوتی اپل به نام سیری انجام می‌شود.

مجموعه‌ای از چراغ‌های هوشمند، سنسورهای دود و نشت آب، حسگرهای حرکتی، حسگر درب و پنجره‌ها و… از جمله مواردی هستند که می‌توانند با دستیار هوشمند اپل هماهنگ شوند. البته در بیشتر موارد شما نیاز دارید که این ابزارهای اضافی را از خود اپل تهیه کنید تا بهترین عملکرد و بیشترین هماهنگی را از دستیار هوشمند اپل به دست آورید.

دستیار گوگل

دستیار گوگل

نزدیک به یک سال از انتشار نرم‌افزار دستیار گوگل در مارکت اندرویدی گوگل می‌گذرد. این نرم‌افزار قلب تپنده ابزارهای هوشمندسازی خانه‌ها با گوگل است. این برنامه به شکل عجیبی می‌تواند با شما تعامل کند و فرامین شما را به اجرا درآورد.

یکی از جذابیت‌های این ابزار نسبت به دو ابزار دیگر، دقت و کیفیت آن در ارتباط با سایر زبان‌ها است. به طوری که با تشخیص اشتباهات گرامری و شکل‌های مختلف گفتار، به خوبی از پس یک تعامل کاملا طبیعی برمی‌آید. دستیار گوگل، اطلاعات لازم مثل آب و هوا را برای شما اعلام می‌کند؛ قرارها و سایر رویدادهای مدنظرتان را به شما یادآوری می‌کند؛ ایمیل‌های رسیده و… نیز در دستور اطلاع رسانی آن قرار دارد و به طور کلی می‌تواند نظم بالایی به کارهای شما بدهد.

تشخیص هوشمند تصاویر، یافتن موسیقی‌ها و ویدئوهای مورد علاقه و… از ویژگی‌هایی است که دستیار گوگل در اختیار شما می‌گذارد. در کنار اینها دستیار گوگل نیز مانند دو ابزار دیگر به خوبی می‌تواند کنترل ابزارهای الکترونیکی خانه شما را در اختیار بگیرد و همه آنها را با یکدیگر یکپارچه کند.

  • شرکت مبنا توسعه اندیشه